Creștinii în Țara Sfântă și incidentele de la Preasfântul Mormânt în timpul Săptămânii Mari, în cadrul ceremoniei Sfintei Lumini și în Duminica Paștelui

mormantul-sfant-1_0[1]Creștinii în Țara Sfântă și problemele de la Sfântul Mormânt

RAPORTUL COMISIEI COMPETENTE DE PELERINAJE

DESPRE INCIDENTELE ÎN DETRIMENTUL PELERINILOR GRECI

Raportul Comisiei de Pelerinaje despre incidentele din 2013 de la Patriarhia Ierusalimului impută responsabilități Poliției Israelite

Patriarhia Ierusalimului a cerut măsuri severe de securitate la Preasfântul Mormânt în timpul Săptămânii Mari, în cadrul ceremoniei Sfintei Lumini și în Duminica Paștelui. La această decizie s-a ajuns în urma raportului pe care l-a adresat Patriarhului Ierusalimului, Teofil, dar și altor factori de decizie ai Patriarhiei Ierusalimului, Comisia competentă de Pelerinaje cu privire la incidentele din 2013 în detrimentul pelerinilor greci.

Raportul

Raportul Comisiei de Pelerinaje a Patriarhiei Ierusalimului, redat în întregime:

”Preafericite Părinte și Stăpâne,

Cu multă evlavie, subsemnații membri ai Comisiei de Pelerinaje, Dragomanul Patriarhiei, Mitropolit de Eleftheroúpoli, kir Hristodul, Secretarul-Șef al Sinodului Patriarhiei Ierusalimului, Arhiepiscopul Constantinei, kir Aristarh, Secretarul Sinodului Patriarhiei, Arhiepiscopul Lidei, kir Dimitrie, și Schevofilaxul Patriarhiei, Arhiepiscopul de Ierapoli, kir Isidor, raportăm Preafericirii Voastre și Sfântului Sinod pe care îl prezidați incidentele care au avut loc la ceremonia Sfintei Lumini din Sâmbăta Mare a anului în curs, 2013.

În primul rând, în ce privește rânduiala tipiconală a ceremoniei și regimul pe care ceremonia îl impune pelerinilor, toate s-au desfășurat după rânduială, fără omiterea sau încălcarea vreunui lucru.

Colaborarea noastră, în calitate de Comisie de Pelerinaj a Patriarhiei, cu reprezentanții Poliției Israelite a Ierusalimului, anume cu Directorul Departamentului de Poliție a Porții lui David-Kisle, dl. Bareket și cu colaboratorii acestuia, dl. Avi, dl. Johnny Kasambre, dl. Alex, dl. Rafi, a fost foarte bună, atât în zilele care au precedat Sâmbetei Mari, cât și în Sâmbăta Mare, atât înainte de ceremonie, cât și pe durata acesteia. Acestor reprezentanți ai Poliției, Comisia de Pelerinaje nu are nimic de reproșat.

Însă, în ciuda acestor aspecte pozitive, pe care pe bună dreptate le-am menționat, au existat fenomene de comportament regretabil din partea polițiștilor israeliteni, dintre cei care serveau la barajele Poliției, fapt care arată că aceștia nu au acționat conform ordinelor primite.

Menționăm aceste aspecte nu pentru a critica Poliția, ci pentru a le avea în vedere și a nu se mai repeta anul viitor.

Vom menționa în primul rând intrarea abuzivă a Poliției în camera Ierodiaconului Dionisie, aflată în interiorul Bisericii Învierii, urmată de evacuarea forțată a acestuia și de confiscarea cheii în noaptea din Vinerea Mare, imediat după slujba Prohodului. Pentru acest act poliția și-a cerut scuze.

În aceeași seară a Vinerii Mari, după slujba Prohodului, câteva pelerine din Grecia, după cum ele însele ne-au relatat, au fost scoase afară din Biserica Învierii și duse la Poarta lui David și lăsate acolo, cu grilajele încuiate, fără apă și fără posibilitatea de a-și satisface alte nevoi fiziologice, până la ora 4 după-amiază în Sâmbăta Mare, după slujba Sfinte Lumini.

Pe baza colaborării dintre Biroul Secretariatului General al Patriarhiei și Poliție, s-a comunicat Poliției numărul de pelerini greci și locul unde erau cazați, iar autoritățile polițienești au fost de acord ca pelerinii greci să poată circula liber la ora 4 dimineață în Sâmbăta Mare, ca să poată merge la biserică și să se împărtășească la Biserica Sfântului Pantelimon, de lângă Hotelul Gloria, la Biserica Sfinților Teodori, de lângă Hotelul Casa Nova, la Mănăstirea Seidanáia și la Megáli Panaghiá.

Totuși, nu a fost respectată această înțelegere. Secretarul-Șef al Patriarhiei Ierusalimului, Arhiepiscopul Aristarh, mergând către biserică pentru a liturghisi la ora 4 dimineața la Sfânta Mănăstire Seidanáia abia a reușit să treacă de barajul polițienesc aflat mai jos de Patriarhie, și asta numai după o aprinsă ceartă cu polițiștii. La poarta bisericii mănăstirii Sfinții Constantin și Elena, în mod nejustificat, Poliția a pus un baraj și o polițistă a oprit intrarea în biserică a Mitropoliților de Neapole, kir Ambrozie, de Vostron, kir Timotei, și a Arhiepiscopului Taborului, kir Metodie. În această biserică poliția a închis credincioșii înăuntru și nu le-a permis ieșirea. Pe bună dreptate ne întrebăm, de ce au fost împiedicați creștinii să se roage și să săvârșească slujbele într-una din cele mai sfinte zile ale creștinătății și chiar unui monah care făcea parte din respectiva mănăstire?

De asemenea, poliția nu și-a ținut promisiunile de a facilita trecerea în grup a pelerinilor greci în Biserica Învierii. Au existat pelerini, care au intrat în Biserică însoțiți de un funcționar al Poliției, însă au existat și mulți alți pelerini greci care au fost împiedicați să intre, în timp ce pelerinii ruși care veneau din zona Muristan a cartierul creștin și din curtea Bisericii Învierii intrau repede și în număr mare, fără nici o piedică.

Secretarul-Șef al Patriarhiei, Arhiepiscopul Aristarh, însoțit de polițistul Johnny Kasambre, a condus după Dumnezeiasca Liturghie de la Mănăstirea Seidanáia în jur de 350 de pelerini greci, trecând pe strada Sfântului Francisc, până pe strada Patriarhiei, unde un grup de soldați speciali ai Jandarmeriei, care nu s-au pus de acord cu Poliția, în mod inexplicabil i-a oprit pe acești pelerini și s-a purtat cu ei ca cum ar fi fost o turmă de vite și i-a blocat acolo, nepermițându-le trecerea către Biserica Învierii.

De asemenea, pelerini greci adunați în Biserica Megáli Panaghiá și în spațiile de la Sfântul Constantin, potrivit indicațiilor Poliției, au așteptat până la ora 11 și chiar până după intrarea Patriarhului în Biserică și tot nu le-a permis intrarea în Biserica Învierii.

În ce privește cardurile VIP acordate de Patriarhie, s-a căzut de acord cu Poliția, ca acestea să permită acces liber deținătorilor. Cardurile au fost emise de un consilier al Patriarhului la o tipografie specială, așa încât să nu poată fi falsificate, au fost semnate de Poliție și s-a acordat în scris dreptul de trecere prin Poarta Nouă pentru aceia dintre deținători care erau cazați în afara Vechiului Ierusalim. Cu toate acestea, nu s-a ținut seama nici de aceste carduri. Deținătorii acestor carduri au fost împiedicați să intre în Cetate. Concret, Secretarul-Șef al Patriarhiei, la propunerea dlui polițist Avi, a cerut polițistului Dani, responsabil cu spațiile Sfântului Constantin, să permită accesul a trei pelerini care dețineau acest card, însă polițistul Dani nu a fost de acord și nu le-a permis accesul. Plângeri că aceste carduri nu au fost respectate nici în cupola Bisericii au fost adresate și Preafericitului Patriarh.

Pe Monahul Fotie, profesor la Seminarul Teologic din Ierusalim, care trecea pe lângă Hotelul Casa Nova către Strada Patriarhiei, un polițist pe care acesta l-a întrebat ceva l-a împins cu brutalitate.

Încheind, cu regret spunem că polițiștii care serveau la baraje erau ostili față de noi și față de pelerini, în loc să ne vină în ajutor, așa cum au fost polițiștii pe care i-am menționat mai înainte, cu care am colaborat bine încă de la început.

Recunoscând cât de însemnată este responsabilitatea Poliției pentru siguranța vieții pelerinilor pe durata zilei de Sâmbăta Mare, menționăm aceste lucruri în mod obiectiv și imparțial, cerând să fie făcute cunoscute aceste incidente, pentru a se ține seama de ele și a se valorifica adecvat, așa încât anul viitor să avem o mai bună abordare a situației. În felul acesta nu ne vom mai confrunta cu situații regretabile, nu vom mai cunoaște amărăciune și reclamații, ci mulțumire și mângâiere și vor veni în Țara Sfântă pelerini greci, de pe urma cărora vor avea de câștigat atât locurile de pelerinaj, cât și statul Israel.

Prezentând acestea, după datorie, vă sărutăm dreapta,

Cu respect și dragoste în Domnul,

Membrii Comisiei de Pelerinaje:

HRISTODUL,

Mitropolitul de Eleftheroúpoli, Dragomanul Patriarhiei Ierusalimului,

ARISTARH,

Arhiepiscopul Constantinei, Secretarul-Șef al Sinodului Patriarhiei Ierusalimului,

DIMITRIE

Arhiepiscopul Lidei, Secretar al Sinodului Patriarhiei Ierusalimului,

ISIDOR

Arhiepiscopul Ierápolei, Schevofilaxul Patriarhiei Ierusalimului.

În Sfânta Cetate a Ierusalimului, pe 14 mai 2013.

Orthódoxos Týpos, 18 aprilie 2014, nr. 2019, p. 5

Traducere de Mihail Ilie( G.O.)

IERUSALIM – ADEVĂRATUL ORAȘ (Proorocul Zaharia)

Creștinii în Țara Sfântă

traducere după inregistrare video http://www.cbsnews.com/news/christians-of-the-holy-land/

de Mihaela Marin(G.O.)

 Realizatorul Bob Simon: Crestinii s-au nascut in Orientul Mijlociu, dar arabii crestinii nu au avut un trai usor acolo in special in zilele noastre. In Irac si Egipt zeci de bisericii au fost atacate, sute de crime, in Siria revolutia a amenitat serios comunitatile crestine. Un loc in care crestinii nu sufera din cauza violentei este Tara Sfanta, dar crestinii palestinieni pleaca (parasesc tara) in numar mare, de ani de zile, atat de multi incat populatia crestina este de mai putin de doi la suta. Perspectivele asezarilor sfinte ca Ierusalimul si Betleemul, fara localnici crestini, se pierd.

Asa arata pamantul sfant astazi, Bethleemul, unde Iisus a fost nascut, Nazaretul unde a crescut, Ierusalimul unde El a murit si unde crestinii cred ca el a inviat. Nazaretul este in interiorul statului Israel, Bethleemul este in Israelul ocupat de West Bank, sectiunea crestina a Ierusalimului este de asemenea sub controlul Israelului. Cand am decis anul trecut sa facem aceasta emisiune noi nu am realizat ca va deveni atat de controversata.

(Povestea va continua intr-un minut.)

Bob Simon: Povestea noastra incepe in Bethleem, unde totul incepe. Am mers la Biserica Sfintei Catherine, in Biserica Nasterii Domnului. Localnici catolici. Aceasta este biserica lor parohiala. In ziua in care am mers noi, o confirmare era in curs de desfasurare. Parintele M. D. a condus copil dupa copil la altar (priviti de parintii mandrii). Biserica era atat de aglomerata incat este greu de crezut ca acum crestinii alcatuiesc 18 la suta, unde secole crestinii au fost majoritatea covarsitoare a orasului.

M. D.: noi suntem ramasitele din Tara Sfanta, de aici a inceput totul si trebuie sa continue, daca nu vor mai fi crestini aici, niciodata, nu va mai continua.

Bob Simon: Aici in Ierusalim procentajul e mai slab decat in Bethleem. Teofil al 3-lea, patriarhul ortodocsilor greci a trecut prin acest declin. Biserica lui, Biserica Cinei celei de Taina, este cel mai sfant loc al crestinatatii. Ne-a dus pe acoperis, a trebuit sa cunosc un patriarch pentru a ajunge aici.

Patriarhul: intra. Esti in Biserica sf. Mormant, chiar aici inauntru este Mormantul.

Bob Simon: acesta este mormantul care acopera locul invierii. Cand ati venit aici, in 1964, care era procentajul crestinilor in vechiul oras?

Patriarhul Teofil: Erau 30 de mii de crestini, care locuiau in vechiul oras.

B. S.: Acuma cati mai sunt acolo?

P: Sunt cativa.

B. S.: sunt atat de putini incat cei 11 mii de crestini dintr-o populatie de aproape 800 de mii reprezinta doar 1,5 la suta. Liderii religiosi se tem ca Ierusalimul ar putea deveni un muzeu, un parc spiritual, un loc important, bun, pentru turisti si pelerine, dar nu pentru arabii crestini ale caror radacini se gasesc in biserica primara.

M. R.: crestinismul a inceput aici. Singurul lucru pe care Palestina a fost capabila sa il exporte cu suces a fost crestinismul.

B. S.: M. R. este un palestinian, un crestin si un pastor luteran din Bethleem. Detine scoli, centre culturale si clinici pentru sanatate.

M. R.: crestinismul are de fapt pe spate o stampila care spune: facut in Palestina .

B. S: crestinii palestinieni, candva o minoritate puternica au devenit persone invizibile stoarse intre o populatie musulmana in crestere si asezarile israeliene. Israelul a fost ocupat de West Bank de 45 de ani.

M. R.: daca privesti la ceea ce se intampla in West Bank, vei afla ca West Bank a devenit tot mai mult ca o bucata de branza dulce, unde Israelul primeste branza: care este pamantul, resursele de apa, siturile arheologice si palestinienii sunt impinsi in peretii din spatele zidului.

B. S.: Israelul a construit un zid in ultimii zece ani care separa complet Israelul de partea ocupata de West Bank- Malul de Vest al Iordanului (Curtea Internațională de Justiție de la Haga a declarat zidul ilegal, în iulie 2004, dar Israelul a ignorat decizia acesteia- nt. G.O.). Zidul a fost construit pentru a impiedica teroristii sa intre in Israel. Si a functionat. Terorismul a scazut cu 90 la suta, in acelasi timp zidul inconjoara complet Bethleemul. Sa ne intoarcem la micul oras in care s-a nascut Hristos si la ceea ce rezidentii numesc o inchisoare deschisa/in aer liber.

B. S: iti amintesti ziua in care s-a pus zidul?

C. A.: da. De fapt era in 2003, aveam 14 ani, am mers la scoala, iar cand m-am intors am gasit zidul inconjurand casa.

B. S: C. A. locuieste cu mama ei Claire, tatal, fratele si sora in aceasta casa care este inconjurata din trei parti de zid. Cum locuiti in acest fel?

C. A.: pai, nu este usor, dar trebuie sa te obisnuiesti cu asta pentru ca nu ai ce face/pentru ca trebuie.

B. S.: familia A. locuieste la etajul al treilea, aceasta e privelistea din bucatarie, dormitor si baie. Camera copiilor are o priveliste grozava a cestui turn de veghe (spus ironic). Familia are un magazin de suveniruri la parter, vind artefacte crestine. Aceasta obisnuia sa fie strada comerciala a orasului, dar acum este o fundatura. Membii ai familiei au plecat deja….

C.A.: Da

B. S.: …si v-au cerut sa plecati si voi, de asemenea. Ce le-ati spus?.: le-am spus ca trebuie sa stam, avem nevoie sa ramanem si sa luptam, aceasta este crucea noastra.

B. S.: pentru toti palestinienii doar parasind Bethleemul este o lupta. Sa ajunga la Ierusalim, la numai 7 mile distanta pentru a se ruga, a merge la doctor, a vizita un membru al familiei sau pentru a merge la munca inseamna a trece prin acest punct de control israelitean si poate dura ore. Dar inainte ca palestinienii sa ajunga aici ei au nevoie de un permis israelit, iar pentru a fi obtinut e nevoie de saptamani sau chiar luni si este frecvent refuzat.

Ambasadorul: ne pare rau pentru iconvenientele cauzate datorita precautiei de securitate, dar ceea ce poate fi avantajos este supravietuirea noastra.

B. S.: M. O. care era directorul Israelului in probleme religioase este ambasadorul Israelului in SUA.

M. O.: noi trebuie sa ne protejam tara, dar uneori trebuie sa face ceea ce trebuie cu scopul de a spravietui.

B. S.: pentru crestinii palestinienii supravietuirea culturii lor este in pericol. Erau timpuri in care Bethleemul obisnuia sa fie distinctiv crestin acum musulmanii sunt clar o majoritate in crestere. Valul inlocuieste crucea. Dar in interiorul Israelului in orase crestine ca si Nazaretul arabii sunt cetateni israelieni si conform cu ambasadorul M. O. motivul pentru care crestinii parasesc West Bank este din cauza extremismului Islamic, spune ambasadorul

M. O.: cred ca problema majora in West Bank, dar de asemena si altundeva in Orientul Mijlociu este ca comunitatile crestine traiesc sub conflict.

B. S.: si acest conflict vine din partea musulmanilor nu din partea ocupatiei israelite?

M.O.: cred ca majoritatea conflictelor vin din asta.

Z. H.: Bun punct de vedere pentru a vinde (ironic). Usor de vandut publicului American.

B. S.: Z. H. este un om de afaceri palestinian, el detine franciza coca cola a West Bankului.

Z. H.: va spun nu cunosc pe nimeni, si am aproximativ 12 mii de clienti aici, si nu am auzit ca cineva pleaca din cauza persecutiei islamice.

B. S.: G. S. unul dintre cei mai respectati cronicarii israeliteni crede ca crestinii au devenit indirect afectati.

G. S.: cred ca acesta este un pamant care a vazut, in ultimul secol, o lupta teribila intre politica iudaista si cea islamica in diferite variante.

B. S.: crestinii sunt prinsi intre iudei si musulmani?

G. S.: absolut.

B. S.: este Israelul ingrijotat din cauza lor?

G. S.: cred ca toti ar trebui sa fim ingrijorati din aceasta cauza. Politica iudaica si cea islamica sunt instabile, sunt dure, iar neintelegerile si ciocnirile dintre ele sunt foarte violente.

B. S.: in 2009 acest grup de crestini practicanti a facut ceva fara precedent, ei au publicat un document numit Kairos (VREMEA PALESTINEI) prin care critica extremismul islamic si pleda pentru rezistenta non-violenta fata de ocupatia israelita pe care ei o numeau un pacat impotriva lui Dumnezeu. A fost sustinuta de liderii a 13 denominatiuni crestine incluzand grecii ortodocsi, catolicii si anglicanii.

M. O.: au depasit criticarea statului Israel si uneori pentru a fi legitimi cu judecata, critica sau pentru a merge mai departe ne-au acuzat de crime care sunt asociate istoric cu anti semitism si a fost atat de suparator pentru noi incat nici nu ne-am mai deranjat sa le raspundem.

M. R.: se tem de aceste documente pentru ca le este teama ca acesta ar putea influenta lumea crestina

B. S.: Pastorul a scris documentul spune ca acesta nu este anti-semitic, nu cere violenta, sau razbunare. Cel mai puternic lucru din document este ca se cere nadejde, dragoste si credinta.

Cronicarul este intrebat: crezi ca guvernul israelit se gandeste vreodata la faptul ca daca crestinii nu sunt tratati bine aici, iar America este o tara coplesitor de crestina poate avea consecinte?

Cronicarul: Israelul nu persecuta crestinii pentru ca sunt crestini, crestinii din Tara Sfanta sufera din cauza politicii israelite, care este un rezultat tragic al situatiei globale si aceasta desigur are consecinte pentru fiecare.

B. S.: pentru Israel pot fi consecinte economice serioase, conform cu figuri guvernamentale israelite, turismul este o afacere cu multi – billion dolari. Multi turisti sunt americani si multi dintre ei sunt crestini, din cauza aceasta Israelul este foarte sensibil la imaginea pe care o are in SUA si poate fi motivul pentru care ambasadorul l-a sunat pe directorul de la CBS News si pe producatorul executive al emisiunii 60 min in timp ce noi lucram la emisiune, cu mult inainte de a transmite emisiunea.

Ambassador: mi se pare revoltator, de neinteles ca intr-un timp cand aceste comunitati, comunitatile crestine din orientul mijlociu sunt asuprite si masacrate, bisericle sunt arse, una dintre cele mai bune povesti este in desfasurare cred ca aceasta m-a intrigat putin.

B. S.: si acesta a fost un motiv pentru a-l suna pe presedintele CBS News?

Sunt ambasadorul statului Israel, fac asta foarte, foarte rar ca si ambasador, e un gest de a ma plange de ceva, cand am auzit ca faceti un reportaj despre crestinii din Tara Sfanta si nu aveam informatii despre natura lui, dar mi-au fost confirmate astazi prin acest interviu.

B. S: nimic nu a fost confirmat, pentru ca nu stiti ce va fi difuzat.

Ambasadorul: ok

B. S: domnule ambassador fac asta de mult timp, am primit tot felul de reactii, despre reportajele pe care le-am facut dar nu am primit nicio reactive pentru o emisiune care nu a fost inca difuzata.

Ambasadorul: pentru toate este un inceput.

B. S: Biserica Ortodoxa a Sfantului Mormant are acelasi ritual de secole. Am intrat in biserica cu patriarhul Teofil si am privit multimea inghesuindu-se pentru a ajunge cat de aproape au putut de mormantul din care ei cred ca Hristos a inviat. Pelerinii vin aici din 1106 pentru a se spala in focul sfant, pentru a sarbatori miracolul intemeierii crestinismului si cu siguranta vor continua sa faca asta, dar cati vor fi cei care vor veni din vecinatate? Aceasta nu mai este o intrebare crestina ci una politica.

 

Anunțuri