e1bc80ceb8ceb1cebdceaccf83ceb9cebfcf82e1bc80ceb2cf81ceb1cebcceafceb4ceb7cf821[1]«Richard Dawkins la Atena, despre evoluție și ateism»

 Scrie domnul Athanasios V. Avramídis, cardiolog, Conferențiar în Patologie la Universitatea din Atena

 Sub acest titlu, într-un articol al cotidianului Kathimeriní din 22 aprilie 2015, a fost anunțată venirea în Atena a biologului și scriitorului Richard Dawkins [1], autorul cărții The God Delution, și care, potrivit articolului, urma să vorbească la două evenimente din Atena: pe 24 aprilie, la Hub Evans, și pe 25 aprilie, la Tehnopoli. Vine la Atena ”invitat de editura Kátoptron, care i-a publicat cărțile în limba greacă, și de lanțul de librării Public, pentru a se întâlni cu publicul cititor”. La aceste întâlniri cu publicul cititor urma să vorbească despre secularizare și drepturile omului în Grecia, despre chestiuni care privesc teoria evoluționistă, ca și despre persoana sa. Se dau și indicații despre cum să i se adreseze întrebări pe cale electronică. Întrucât nu mi-a căzut în mână nici un articol ulterior evenimentelor, nici nu m-am putut informa pe altă cale despre ce a spus și ce s-a discutat la evenimentele menționate mai sus, care l-au avut ca vorbitor pe Richard Dawkins, m-am adresat prin fax, pe 7 mai, cotidianului Kathimeriní. Iar pe 9 mai am primit numărul din 28 aprilie, în care existau informațiile căutate, dar îmi scăpaseră din vedere. Evenimentele fost relatate într-un ”text foarte obiectiv”, scris de ”doamna Maria Tsákou, consilier juridic”. ( Vezi și «Is Richard Dawkins leading people to Jesus?»

http://blogs.telegraph.co.uk/news/damianthompson/100267804/is-richard-dawkins-leading-people-to-jesus/0 )

 ”M-am întrebat” – scrie doamna Maria Tsákou – ”dacă gânditorul-star Richard Dawkins a reușit în cele din urmă să câștige pe bună dreptate aplauzele prelungite ale publicului ridicat în picioare, cu care l-au primit și l-au salutat cei aproape o mie de spectatori de toate vârstele, care se înghesuiseră să-l vadă. Publicul era însă cuprins de un entuziasm euforic în fața biologului englez evoluționist și militant prin excelență împotriva religiei. Dat fiind că evenimentul a avut susținerea oficială a Uniunii Ateilor și a Uniunii Umaniștilor din Grecia, succesul a fost din start asigurat, și tot așa se explică manifestările de adorare aproape religioasă față de Dawkins, care este un soi de profet al ateismului științific. Însuși acest fapt, să adori un militant al ateismului – scrie doamna Maria Tsákou – este o contradicție în sine, și continuă: ”Discuția sa cu responsabila campaniilor de la Amnesty International, Eliza Gororia, a avut loc într-un ritm alert, cu răspunsuri scurte și în aceeași măsură cuprinzătoare și ușor de înțeles. Moderatoarea a pus întrebările prevăzute, dintre care cele mai multe fuseseră trimise pe Twitter, acoperind o mare gamă tematică. În ce privește contestarea religiei și ateismul, nu am auzit ceva deosebit de șocant. Răspunsurile lui se limitau la 2-3 propoziții, care la rândul lor se rezumau la afirmații de genul: a crede în așa ceva este derizoriu.

 Autorul a vorbit despre viziunea sa asupra eticii: ”Aspirația noastră este crearea unei societăți pe cât mai puțin darwinistă, care se bazează pe principiul selecției naturale, recunoscând că suntem datori să ne îndepărtăm de viziunea aceasta [în domeniul eticii]”. Însă, viziunea asta darwinistă este ”evidentă” în concepțiile și ”convingerile” lui Dawkins, și asupra acestora voi reveni cu altă ocazie. Seara s-a încheiat cu Dawkins care a folosit cuvintele lui Mark Twain, ca să răspundă la întrebarea ce este moartea: ”Nu mi-e teamă de ea. Am fost mort vreme de un miliard de ani, înainte de a mă fi născut și nu a fost deloc neplăcut”. Faptul acesta arată de asemenea că Dawkins exclude și metempsihoza. În final – scrie doamna Tsákou – ”nu a fost vorba de un simpozion științific. Seara a fost ceea ce a fost: un eveniment de promovare a cărților lui Dawkins și o ocazie pentru publicul său fidel de a rămâne cu o amintire plăcută”.

erectus-inside-1[1]

 Pentru că în trecut m-am ocupat de personalitatea, convingerile, opera scriitoricească și intențiile lui Richard Dawkins, consider că este necesar să fie completată ”această amintire” a lui Dawkins cu anumite date esențiale existente (vezi și Αθ. Β. Αβραμίδη: Τύχη, Ἐξέλιξη ἢ Δημιουργία [Destin, evoluție sau Creație], Editura ΤΗΝΟΣ, 2010, la pp. pp. 83-92, cu o argumentare bibliografică completă). Richard Dawkins face parte din acea categorie de oameni de știință, care ”și-au dedicat viața” ”demitificării tuturor lucrurilor”: personalități proeminente ale artei, literelor și științelor, până la demitificarea lucrurilor ”sfinte și cuvioase”, întru nimic nefăcând excepție dintre acestea Însuși Dumnezeu. Toate aceste deziderate au devenit pentru ei obiectul unei activități motivate. Numele unor asemenea oameni de știință au devenit cunoscute prin intermediul mass-media: Daniel Dennett, prin cartea sa Demitificarea (editura Βάνιας), în care încearcă ”să infirme mitul despre religie”, Sam Harris, Michel Onfray și Richard Dawkins între aceștia, despre care se vorbește ca ”ateu fanatic” și ”adversar intransigent al metafizicii”. Acești așa-ziși ”progresiști” îi discreditează pe cei care au o viziune asupra lucrurilor diferită de a lor chiar prin caracterizări disprețuitoare, precum: ”lipsiți de argumente”, ”ignoranți”, ”necunoscători în ale științei”, ”obscurantiști stăpâniți de isterii religioase” și altele.

 Richard Dawkins este menționat ca ”Profesor de Popularizare a Științei la UniversitateaRichardDawkins[1] din Oxford, biolog și etolog”. În cartea sa, God Delusion [Iluzia despre Dumnezeu], la p. 25 a prologului primei ediții, scrie: ”Are ca scop trezirea conștiinței pentru a fi cineva ateu, fapt care constituie o ambiție realistă, chiar curajoasă și grandioasă”. La p. 20 a prologului celei de-a doua ediție: „Argumentez cu pathos în favoarea evoluției, iar pathosul meu se bazează pe dovezi”. Și adaugă (p. 32): ”Cartea își va fi îndeplinit așteptările, dacă cititorii religioși care o vor deschide vor ajunge atei înainte de a o lăsa din mâini”. Se simte chiar ”mândru că este ateu” (p. 29). Această afirmație o repetă frecvent pe parcursul celor 571 de pagini ale cărții. La p. 63, scrie ”Dumnezeu este o amăgire”. La paginile 125-170 încearcă să infirme ”argumentele în favoarea existenței lui Dumnezeu”, iar la paginile 171-233 încearcă să demonstreze ”că este aproape sigur că nu există Dumnezeu”. Richard Dawkins a fost un susținător atât de înfocat al teoriei lui Darwin ”despre evoluția speciilor”, încât a fost caracterizat ”Rottweiler-ul lui Darwin”. Este invocată teoria lui Darwin și ”ca dovadă că nu există Dumnezeu”. (…)

––––––

[1]Richard Dawkins https://ro.wikipedia.org/wiki/Richard_Dawkins

 Orthodoxos Typos, nr. 2071, 29 mai 2015, p. 4.

Traducere: Anna Theodorou (G.O.)

Graiul Ortodox

 De același autor

 La judecată cu Homeopatia – de Domnul Athanasios B. Avramídis, Cardiolog Profesor de Patologie al Universității din Atena – Partea întâi –

https://graiulortodox.wordpress.com/2013/08/03/154-la-judecata-cu-homeopatia-de-domnul-athanasios-b-avramidis-cardiolog-profesor-de-patologie-al-universitatii-din-atena/

Anunțuri