Sărbătoarea Nașterii Domnului… în STIL american!

                                                O lume nouă care ni se propune!

de Pr. Daniel Terpea

Magii[2]Fără Hristos, doar cu Moș Crăciun, nici măcar cu Sfântul Nicolae, ci cu Moș Nicolae, nici măcar cu Sfântul Vasile cel Mare, ci cu Moș Ajun. Cine sunt aceste personaje? Noi toți, de câteva zeci de ani, am crescut cu ele. Mi-aduc aminte cât  de mult îl așteptam pe Moș Nicolae  la fereastră. Se întâmpla odată, demult,  pe 5 decembrie, seara. Zăpadă mare, ningea… becul aprins din colțul casei  trăda o urmă… de basm … adevărat…. Îmi curățam frenetic cizmulițele… să le las peste noapte în pragul ușii  pentru a primi și eu daruri de la MOȘUL…. Și odată a venit și  mi-a lasat o pereche de patine pe care le așteptam de ani de zile. Mare bucurie! Eram fericit, încât nu aveam cuvinte. Am dormit cu patinele în pat. Nu voi uita niciodată ziua aceea. Pe atunci făceam parte dintr-o familie de protestanți (Reformaţi – Martin Luther): eu refomat, sora reformată, tata reformat, mama ortodoxă, bunicii reformați, doar bunicul din partea mamei era ortodox. Se vorbea mai mult limba română în casă şi doar când mergeam la bunicii din partea tatălui meu vorbeam în limba maghiară. Altădată, pe 24 decembrie, a venit iarași MOȘUL… și mi-a lăsat dulciuri, creioane și un joc numit  Sus-Jos! foarte frumos, pe care mi l-am dorit din toată inima. Seara, m-am culcat cu el pe pernă. Timpul a trecut și iată că eu, bunica și tatăl meu ne-am convertit la ortodoxie.

Ceea ce vreau să pun în lumină  este că am înțeles și eu, ca şi mulți alții  că nu mai sărbătorim  Nașterea lui Hristos așa cumphoto3-300x198[2] se cuvine, mai ales la oraș, pe stradă, în casele noastre, ci îl sărbătorim pe MOŞUL, în stil american, prin programele de televiziune, în supermarketuri… în filme. Astfel,  îl sărbătorim pe MOȘUL … (care Moș? sună mitologic și frumos) și iată cum, pe nesimţite,  am preluat și noi ortodocșii sărbătoarea MOȘULUI.  Problema care se pune este că și noi, adică Patriarhul, Mitropoliții, Episcopii, Preoții, și noi, credincioșii, fără să vrem, l-am adus pe MOȘUL în Biserică, acasă, în școli, în grădinițe, adică peste tot. MOȘUL, nouă tuturor, ne este foarte drag, pentru că este un bătrân cu barbă mare și albă, are veșmântul roșu, are sanie cu reni, este bun, împarte daruri, are poezii închinate lui, melodii populare și ușoare, chiar și rugăciuni scrise, pe care le descoperim tot mai adesea în ziarele de mare tiraj, precum şi la televizor. MOȘUL este sacralizat. Devine un DUH. Este un DUH. Dar ce fel de DUH? Un DUMNEZEU. Mai mulți MOȘI mai mulți DUMNEZEI, iată politeismul, iată «ecumenismul». Deci MOȘUL are închinată o întreagă liturghie «ecumenică» stradală. Pericolul pe care îl naște acest politeism «ecumenist» cu DUMNEZEII lui, concurează perfid la modul foarte serios la scoaterea sărbătorii Nașterii Domnului Iisus Hristos fiul lui Dumnezeu cel Unul născut din Fecioara Maria,  din sufletele noastre, din casele noastre, de pe stradă etc… Adevarul îl spune domnul Papadimitrakopoulos: „Sfântul Nicolae este foarte iubit atât în Biserica Ortodoxă Răsăriteană, cât și în cea Romano-Catolică Apuseană, (amândouă), cinstindu-i pomenirea pe 6 decembrie. A trăit în secolul al IV-lea d.Hr., a fost Episcop al Mirelor Lichiei (Asia Mică) și a luat parte la primul Sinod Ecumenic. A făcut o mulțime de minuni, a desfășurat o importantă cei-3-magi[2]activitate filantropică, ajutându-i mult pe săraci. Îi iubea în mod special pe copii, făcea multe binefaceri, chiar și deghizat, ca să nu fie recunoscut, ajuta fetele sărace să se căsătorească etc.. A devenit ocrotitorul navigatorilor, al copiilor etc.. După moartea sa (345 d.Hr.) a devenit cel mai popular Sfânt din toată Europa. Protestanții, prin perceperea lor eretică, au anihilat valoarea și personalitatea Sfinților Ortodocși. Astfel, chipul duhovnicesc al Sfântului Nicolae, a cărui faimă  rămăsese vie în special la germani și olandezi, prin influențele protestanților, a fost transformat într-o figură folclorică, născută din imaginația populară, însă lipsită de conținutul duhovnicesc și de semnificația bisericească,  prin această metamorfoză pregătindu-se astfel terenul pentru înlocuirea lui treptată cu Moș Crăciun!

 În țara noastră (Ellada) ne este cunoscut tuturor încă din vechime Sfântul Vasile cel Mare, a cărui pomenire Biserica noastră o sărbătorește de Anul Nou, pentru că a murit pe 1 ianuarie, la anul 379 d.Hr. Sărbătoarea aceasta a avut doar conotație religioasă, credincioșii sărbătorindu-l și cinstindu-l pe Sfântul Vasile cu evlavie și cucernicie nu pentru cadourile sale, ci pentru binecuvântările și ajutorul dat copiilor, oamenilor săraci și celor neputincioși. Renumitul Profesor de Folclor și Academician, Gheorghios Megas scria foarte semnificativ: «Anul Nou capătă o conotație deosebită, deoarece este sărbătorit în memoria unuia dintre cei mai mari Părinți ai Bisericii Ortodoxe, Sfântul Vasile cel Mare. Prin personalitatea sa, Sfântul Vasile dă viață și strălucire sărbătorii. Se face mijlocitor și garant al rugăciunilor și al binecuvântării pe care omul, aflat la începutul unei noi perioade cronologice, nădăjduiește să le primească de la Dumnezeu, Dătătorul tuturor bunătăților». În zilele de sărbătoare, copiii îlCABALGATA DE REYES MAGOS așteaptau doar pe Sfântul Vasile, cântau colinde, mergeau la biserică, participau la masa festivă, unde preotul tăia vasilopita [plăcintă cu răvașe de Anul Nou] etc. De vreme ce, în versiunea unei colinde Sfântul Vasile este înfățișat ca elev, se crede că aceasta este creația copiilor care cântau: «Vasile al meu, de unde vii și încotro te îndrepți? – De la maica mea vin și mă duc la școală…» Cât de apropiat lor îl socoteau copiii pe Sfânt! În țara noastră, Santa Claus al globalizării a venit o dată cu promovarea pomului de Crăciun (adică după anii 1930-40), pe care acesta îl însoțește, chipurile, pentru a nu pierde nici noi nimic din așa-numita «magie» a sărbătorii! În mod paradoxal, numele lui s-a schimbat în «Moș Crăciun» și, fără să aibă vreo legătură cu cel pe care îl serbam, s-a înrădăcinat, firește, și în tradiția ortodoxă elenă și românească, încercându-se încă de atunci nu numai să o eclipseze (am putea spune că a și reușit deja!), ci să o desființeze cu totul, în măsura în care noi vom permite acest lucru!”[1]

Întrebarea pe care vreau s-o ridic este, oare nu am putea înlocui, încet-încet, costumația  MOȘULUI cu veșmintele celor trei magi? Nu ar fi ei oare,  mai prezenți mai strălucitori și mai atractivi pentru copii noștri, pentru noi? Oare nu am face noi mai prezentă Naștrea Domnului? După cum știm, în Spania sau Brazilia, sărbătoarea Crăciunului începe pe 24 decembrie și ține până în 6 ianuarie, când cei trei magi aduc copiilor daruri. Astfel, şi noi ne-am putea apropia mai mult de duhul sărbatorii Nașterii lui Hristos și ne-am putea aminti pentru totdeauna de cei trei magi: Gaspar, Melchior și Balthazar, care au adus aur, smirnă și tămâie Pruncului Hristos. Părinții Bisericii învaţă că magii de la Răsărit deţin un rol foarte important în iconomia mântuirii, pentru că închinarea acestora lângă ieslea din Betleem reprezintă sfârşitul idolatriei[2] şi chemarea tuturor neamurilor la credinţa în adevăratul şi unicul Dumnezeu. Astfel, avându-l pe noul moş îmbracat în straiele celor trei magi, am trăi momentul biblic curat, atât în Biserică, cât în casele noastre, pe stradă, dar și în supermarketuri. Oare ar fi greu dacă am propune pe viitor mamelor, taților, preoților de parohie, prietenilor noștri proprietari de magazine să confecționeze astfel de costume, care credem noi ar fi un profit pe măsura realizării lor ?

Sant' Apollinare Nuovo: Three wise men bearing giftsMai jos, puteți urmari un  film american  în care ni se arată cum să trăim sărbătoarea Crăciunului fără pomenirea numelui lui  HRISTOS, doar cu Moșul și cu  jucăriile care rămân, astfel, singura alinare a copiilor. Oare chiar asta este realitatea? Poate o să vă întrebați  ce poate sa facă un film? Este doar o fantezie, veţi spune! Dar, atunci, de ce trăim lucrurile acestea pe viu, atât noi, cât și copiii noştri? Căci,  este doar un film, nu-i aşa? Da, aşa este, însă,  de multe ori, filmele pun în lumină însăşi realitatea…

Faceți click pe link și așteptați 30-40 de secunde până la descărcarea conţinutului şi apoi vizionaţi de la minutul 60. http://vk.com/video_ext.php?oid=190921846&id=164104230&hash=e8dd75990800b355&hd=1

 Notă

de Cosmina Tămaș (Cluj) pentru Graiul Ortodox

Se poate observa că, de ceva vreme, numele sărbătorii Naşterii Domnului tinde să sufere o modificare de formă în varianta sa americană: Christmas tinde să fie tot mai des ortografiat ca şi Xmas. Cu toate că acestui mod de transcriere i se neagă intenţia de a elimina numele lui Hristos  („Christ”) din denumirea oficială a sărbătorii, inclusiv pagina în limba engleză a Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Xmas)  recunoaşte faptul că această schimbare  a provocat de ceva vreme discuţii aprinse în rândul creştinilor practicanţi, care reclamă în această încercare de înlocuire a vechii denumiri a Crăciunului o tentativă de înlăturare a numelui Fiului lui Dumnezeu din titulatura unui mare praznic dedicat chiar Naşterii Acestuia. Oricare ar fi argumentele pe care le susţin cele două părţi, pare destul de limpede faptul că această din urmă tentativă se înscrie pe aceeaşi linie a corectitudinii politice, în conformitate cu care se încearcă înlăturarea  oricărui cuvânt care  ar putea aduce atingere sensibilităţilor religioase ale omului contemporan din Europa sau de aiurea, în numele libertăţilor de toate felurile.  Astfel, o sărbătoare desacralizată, sau un personaj la fel de lipsit de aura sfinţeniei, aşa cum  a ajuns să se promoveze tot mai mult în occident sau în ţările necreştine, numită Xmas, oferă şanse mult mai mari de a fi recunoscută de către chinezi, indieni ori alte populaţii necreştine, decât dacă numele acesteia ar face referire la deja destul de deranjantul nume al lui Iisus Hristos.

Graiul Ortodox


[1]Ὀρθόδοξος Τύπος, 2. 12. 2011, nr. 1904, p. 4.

 [2] MAG, magi= Persoană care prezice viitorul(după poziția aștrilor), ghicitor în steleastrolog-astrologie/.  Din aceeași categorie fac parte  ghicitorii și vrăjitorii. 

Anunțuri