Mitropolitul Ambrozie de Kalavrita:

“Constiinta Bisericii Greciei nu a acceptat “Sinodul” din Creta”

mitropolitul-ambrozie-de-kalavrita-1

Mitropolitului Ambrozie de Kalavrita: problema Raportarii Sinodului Bisericii Greciei fata de Sinodul din Creta (rezumat)

«Sinodul din Creta a creat noi probleme. Constiinta Bisericii nu l-a acceptat»

Patriarhia Moscovei nu a participat la “Sinodul” din Creta pentru a evita o schisma cu Patriarhia de Constantinopol, iar Patriarhia Bulgara l-a respins categoric.

    Adunarea Sinodului ierarhiei noastre s-a tinut in Noiembrie cu unicul scop de a aproba sau respinge Deciziile celui in mod gresit autointitulat “Sfant si Mare Sinod” din Kolimbari – Kreta. Un lucru este cert. Nu a fost supusa la vot aprobarea deciziilor din Kreta. Acceptare a existat in mod tacit, adica nu au fost remarcate reactii puternice.

    Comunicatul insa a cauzat bataie de cap Pliromei Bisericii noastre. A existat o disputa asupra adevaratei prezentari a lucrurilor.

    Sinodul s-a intalnit pentru doua zile sub conducerea Mitropolitului Ieronim, Arhiepiscop al Atenei si Eladei. In viziunea noastra, Sfantul Sinod al Bisericii Greciei nu a raspuns asteptarilor poporului nostru drept credincios. Soborul nostru a fost convocat intr-o atmosfera de nori grei ai fricii cauzata de o recenta epistola a Patriarhului nostru ecumenic Bartolomeu, prin care spiritele nu trebuiau «incinse» in cadrul Sinodului.

    Raportorul Sinodului nostru pe problematica Sinodului din Kreta, mitropolitul Theologos de Serres si Nigrita nu a lasat nimic a face obiect de poticnire in ce priveste deciziile de la Kolimbari –Kreta. Dupa prezentarea sa, a luat cuvantul Mitropolitul de Nafpaktos si Sf. Vlasie, Ierotheos. Cand a inceput desigur sa ajunga la punctele de «slabiciune» ale deciziilor din Kreta sau cele cu privire la incompleta pregatire a sinodului a fost zgomotos intrerupt si contrat sub pretextul ca «nu avem noi dreptul sa judecam deciziile din Kreta, deoarece Sinodul a fost convocat, s-a tinut acolo si a decis sub obladuirea si luminarea Duhului Sfant.»

    Prin urmare, arhiepiscopul Ieronim a urmat linia generala de climat a discutiilor. Cu toate acestea, din partea unora dintre membrii sinodului au existat reactii adverse, care insa nu au dat un caracter de lupta in sala Sinedriului nostru. Climatul general a fost unul de a nu supara Patriarhia noastra. Bine? Rau? Voi veti judeca.

    In cele din urma, parerea noastra e ca Sinodul din Kreta nu a rezolvat probleme, dimpotriva, a creat altele noi. Constiinta bisericii noastre nu l-a acceptat.

   Dupa terminarea dezbaterilor a luat cuvantul Arhiepiscopul nostru Ieronim care a multumit tuturor pentru propriile pozitii, referindu-se in mod special la Raportorul problemei, mitropolitul de Serres, caruia i-a multumit pentru abordarea cu succes a temei.

    In prima zi a dezbaterilor, toti cei care nu am fost de acord, in semn de protest, am refuzat sa luam parte la polemici, scriind insa o Declaratie in 7 pagini care cuprinde pozitia noastra personala. Aceasta Declaratie va fi data ulterior spre publicare.

    Dupa aceste evenimente, in a doua zi, Sinodul s-a tinut intr-o atmosfera de desavarsita liniste. Totusi, nu au lipsit criticile la adresa Deciziilor din Kreta, venite de la o parte din membrii Sinodului. In general insa atmosfera a fost linistita asa incat Arhiepiscopul Ieronim sa nu fie pus intr-o pozitie dificila in relatie cu Patriarhul Bartolomeu. Patriarh care a incalcat Dreptul Canonic prin interventie in afacerile interne ale unei biserici locale, cerand printr-o epistola Arhiepiscopului Ieronim nu doar sa protejeze Deciziile “Marelui Sinod” dar si sa ia masurile ce se impun impotriva mitropolitilor Ambrozie de Kalavrita si Serafim de Pireu, pentru comportament anticanonic si antieclezial, ce scandalizeaza si creaza probleme Bisericii Ortodoxe.

    Auzind pareri si critici asupra raportarii despre Kreta din partea destulor arhierei, si pe Arhiepiscopul Ieronim multimind raportorului, deducem limpede ca nu s-a luat nicio hotarare si temele au fost lasate in seama Sinodului Permanent al Bisericii Greciei, care va evalua tot materialul, interventiile Prea Sfintitilor Mitropoliti, iar in final concluziile se vor adresa Pliromei bisericii Eladei. Sinodul permanent al Bisericii Greciei este Organul Executiv al ierarhiei noastre.

    Prin urmare, problema deciziilor de la Kolimbari –Kreta ramane deschisa. Intr-adevar, la recenta adunare a ierarhiei noastre nu a fost supusa la vot evaluarea Deciziilor din Kreta. Dupa incheierea lucrarilor Sfantului Sinod evaluarile noastre personale asupra lucrarilor acestuia le-am exprimat scris intr-o noua (cea de a doua) Declaratie care a fost depusa spre inregistrare la Secretariat in data de 24 noiembrie:

    …Deciziile din Kreta conduc Biserica noastra incet dar sigur spre o noua Schisma. Manastirile si monahii nostri sunt in marea lor majoritate exasperati. Mare parte din credinciosii nostri sunt dezamagiti. Pe internet abunda reactiile de impotrivire. Continuu se publica texte impotriva Deciziilor din Kreta. Biserica Bulgariei a respins in intregime Deciziile din Kreta. Patriarhul Kiril, al Moscovei si intregii Rusii a declarat ca Biserica Ortodoxa Rusa a respins participarea la Sinodul Panortodox pentru a evita schisma cu Patriarhia de Konstantinopol….

    Criza institutionala si personala se face simtita acum mai puternic ca oricand. Teologia postpatristica, permisiunea adoptiilor pentru cuplurile de homosexuali, interdictia folosirii termenilor de «mama» si «tata» in UE, etc., sintetizeaza aceasta mare criza. Iar noi nu ne-am ocupat cu aceste teme. Ne temem, caci vin vremuri viclene…

    Scriem aceasta pentru istorie. Sinodul nostru doar a «cocolosit» problema Marelui Sinod. Deciziile din Kreta prin care se recunosc ca biserici romano-catolicii si protestantii a deschis larg drumul globalizarii. Ecumenismul triumfa. Diferentele noastre dogmatice au fost acoperite. Ortodoxia noastra sufera. Pliroma Bisericii noastre, dupa traditia ortodoxa, condamna Deciziile sinodului, adica recunoaste fiece sinod din istoria Bisericii noastre ca fiind fie Ecumenic, fie Talharesc. Ierarhii cugeta si decid, dar poporul este acela care accepta sau respinge Deciziile. Avem intuitia ca sinodul din Kreta, cu precizie matematica, conduce Biserica spre o noua Schisma. Deja Sinodul Bisericii Bulgariei a respins in totalitate deciziile din Kreta. Biserica Romaniei a lasat problema deschisa, adica nu a aprobat aceste decizii[1]. Vocile Academiilor Teologice au respins cu voce puternica deciziile din Kreta. De asemenea si manastirile noastre…

    In fata pericolelor din partea ereticilor, nu raspundem prin autosuficienta si inertie. Raspundem prin lupta cu participare completa. Pastori si turma, impreuna pe aceeasi metereza…

    Frații mei, Domnul salvează Ortodoxia noastră.

+ Ambrozie, Mitropolit de Kalavrita si Eghialias

Textul integral (în greacă) poate fi gasit aici: https://katanixis.blogspot.ro/2016/12/blog-post_44.html#more

Traducere din limba greaca in romana de Radu Olah pentru ASTRADROM.

[1] Mitropolitul grec cunoaste doar traducerea eronata facuta de Patriarhia Romana: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2016/12/sinodul-bor-respins-sinodul-din-creta.html

De același autor: 

Mitropolitul  Ambrozie al Kalavritelor şi Eghialiei:  NU „cardului cetăţeanului”  din partea adunării preoţeşti a Mitropoliei Kalavritelor Prin aceasta se vor îndosaria electronic cetăţenii în numele guvernării electronicehttps://graiulortodox.wordpress.com/2010/11/08/35-mitropolitul-ambrozie-al-kalavritelor-%c8%99i-noul-mitropolit-al-kifisiei-dimpreuna-cu-preo%c8%9bii-%c8%99i-monahii-au-spus-nu-%e2%80%9dcardului-ceta%c8%9beanului%e2%80%9d/

„Teologia post-patristica este erezie” – Mitropolitul Ambrozie de Kalavrita

https://graiulortodox.wordpress.com/2012/06/03/teologia-post-patristica-este-erezie-mitropolitul-ambrozie-de-kalavrita/

Graiul Ortodox

 

 

Anunțuri