Decizia Sinodului BOR privind comportamentul sacramental si liturgic al clerului si credinciosilor ortodocsi

In sedinta de lucru, din zilele de 8-9 iulie 2008, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a luat in discutie impartasirea 160Inaltpreasfintitului Parinte Nicolae, Mitropolitul Banatului, la o Liturghie greco-catolica si concelebrarea Preasfintitului Parinte Sofronie, Episcopul Oradiei, cu un ierarh greco-catolic la slujba de sfintire a Aghiazmei Mari.

Sfantul Sinod a dezaprobat gesturile necanonice ale celor doi ierarhi, care au produs tulburare in Biserica. Apoi, Sfantul Sinod a luat act de regretul si pocainta acestora, pe care le-a primit ca prim semn de indreptare.

In legatura cu comportamentul sacramental si liturgic al ierarhilor, preotilor, diaconilor, monahilor, monahiilor si credinciosilor mireni ai Bisericii Ortodoxe Romane in relatie cu alte culte, pe temeiul Sfintelor Canoane si al invataturii de credinta ortodoxa, Sfantul Sinod a hotarat ca nu este ingaduit niciunui ierarh, preot, diacon, monah, monahie sau credincios mirean din Biserica Ortodoxa Romana sa se impartaseasca euharistic in alta Biserica crestina. De asemenea, nu este ingaduit niciunui cleric*(episcop,preot,diacon) ortodox sa concelebreze Sfintele Taine si Ierurgii cu slujitori ai altor culte.

Cei ce nu se supun acestei hotarari pierd comuniunea cu Biserica Ortodoxa si, in consecinta, vor suporta sanctiuni canonice corespunzatoare starii pe care o ocupa in Biserica: depunerea din treapta sau caterisirea, in cazul clericilor, si oprirea de la impartasanie a credinciosilor mireni.

BIROUL DE PRESA AL PATRIARHIEI ROMANE

Sursa: basilica.ro

…………………………………………..

*Cler, cleruri, s.n. Totalitatea preoților unei biserici, ai unei eparhii, ai unei țări etc.; Preoțime – din lat. clerus. Cleric, clerici, s.m. Membrul al clerului. Din lat. clericus.

 (Academia Română DEX, ed.a II-a, Buc. 1998 ). 

Cler (Kλήρος, ο-kliros=cler) denumirea pentru slujitorii cultului; clerul sau ierarhia bisericească, în Biserica creștină, cuprinde trepte ce diferențiază pe slujitorii Bisericii, în primul rând după felul în care au fost investiți adică: prin hirotonie  și prin hirotesie. Cei  care primesc  Taina hirotniei (harul Preoției) formează clerul superior (diacon, preot, episcop), iar cei care primesc hirotesia formează clerul inferior; aceștia erau instituiți prin hirotesie (adică sfinți prin punerea mâinilor deasupra capului), binecuvântare  pe care o poate face și preotul, spre deosebire de Taina Preoția (hirotonia), pe care numai episcopul are dreptul să o săvârșească. Din treptele clerului înferior au fost socotite  trei mai împortante (care au rămas până azi): ipodiaconul, psaltul (cântărețul) și agnostul sau citețul. După nevoile Bisericii, au existat și alte trepte ale clerului inferior, care în timp însă au dispărut, atribuțiile  lor fiind trecute la activitatea treptelor rămase. În afara celor trei trepte amintite și rămase, din clerul înferior mai făceau parte: diaconițele, alcolutul (acolytul), candilaptul, exorciștii, ostiarii (portarii sau ușierii), mansionarii sau sacristanii ( se păstrează în  Biserica romano-catolica), lecticarii, groparii; v. Preoția este alcătuită din cele trei trepte ale clerului sau ale ierahiei bisercești: episcopi, preoți și diaconi.

(Pr. prof. Dr. Ene Braniște Dicționar Enciclopedic de Cunoștințe Religioase ed. Diecezană Cransebeș 2001)

16664977_372074939828371_8919424284204756253_o

16665663_372075179828347_7206079220205476923_o

Sursa: http://www.greco-catolica.org/a393-decizia-oficiala-a-sinodului-bor-ips-nicolae-corneanu-si-ps-sofronie-drincec-au-fost-iertati.aspx

Anunțuri